Search This Blog

Monday, March 12, 2012

Pemandu rak dan pinan

Stereng rak dan pinan dengan cepat menjadi jenis yang paling biasa steering kereta, lori kecil dan SUV. Ia sebenarnya adalah satu mekanisme yang cukup mudah. Gearset rak dan pinan dilampirkan dalam tiub logam, dengan setiap hujung rak yang terkeluar dari tiub. Rod, dipanggil rod ikat, menghubungkan setiap hujung rak.

Gear Pinan dilampirkan untuk aci steering. Apabila anda menghidupkan stereng, gear berputar, bergerak rak. Rod ikat di setiap hujung rak menghubungkan lengan stereng pada gelendong (lihat gambarajah di atas).

Gearset rak dan pinan melakukan dua perkara:

  • Ia menukar gerakan putaran stereng ke dalam gerakan linear yang diperlukan untuk menghidupkan roda.
  • Ia menyediakan pengurangan gear, membuat ia lebih mudah untuk menghidupkan roda.

Pada kebanyakan kereta, ia mengambil masa tiga hingga empat putaran lengkap stereng untuk membuat roda berpaling daripada kunci untuk mengunci (dari jauh di sebelah kiri paling kanan).

Nisbah pemandu adalah nisbah sejauh mana anda menghidupkan stereng sejauh roda berpaling. Sebagai contoh, jika satu putaran lengkap (360 darjah) keputusan stereng dalam roda kereta pusingan 20 darjah, maka nisbah pemandu ialah 360 dibahagikan dengan 20, atau 18:01. Nisbah yang lebih tinggi bermakna anda perlu menghidupkan stereng roda untuk mendapatkan roda untuk menghidupkan jarak yang diberikan. Walau bagaimanapun, tidak banyak usaha diperlukan kerana yang lebih tinggi nisbah gear .

Secara umumnya, lebih ringan, sportier kereta mempunyai nisbah stereng yang lebih rendah daripada kereta dan trak yang lebih besar. Nisbah yang lebih rendah memberikan stereng respons yang cepat - anda tidak perlu untuk menghidupkan stereng banyak untuk mendapatkan roda untuk menghidupkan jarak yang diberikan - yang adalah sifat yang diingini dalam kereta "sports". Kereta-kereta yang lebih kecil adalah cahaya cukup (bagi mereka) bahawa walaupun dengan nisbah yang lebih rendah, usaha yang diperlukan untuk menghidupkan stereng tidak berlebihan.

Sesetengah kereta mempunyai ubah nisbah stereng, yang menggunakan gearset rak-dan-pinan yang mempunyai pic gigi yang berbeza (bilangan gigi setiap inci) di tengah-tengah daripada di luar. Ini menjadikan kereta cepat bertindak apabila memulakan pusingan (rak berhampiran pusat), dan juga mengurangkan usaha berhampiran had itu membelok roda.

Kuasa-rak dan pinan

Apabila rak dan pinan dalam sistem stereng kuasa, rak mempunyai reka bentuk yang sedikit berbeza.

Sebahagian rak mengandungi silinder dengan omboh di tengah-tengah. Omboh disambung untuk rak. Terdapat dua pelabuhan bendalir, sama ada di sebelah omboh. Membekalkan tinggi tekanan cecair sebelah omboh memaksa omboh untuk bergerak, yang seterusnya bergerak rak, menyediakan bantuan kuasa.

Kami akan menyemak komponen yang menyediakan cecair tekanan tinggi, serta memutuskan yang sebelah rak untuk membekalkan kepada, kemudian dalam artikel. Pertama, mari kita lihat pada jenis lain stereng.

Power Steering

Terdapat 2 jenis power steering iaitu rack and pinion dan recirculating ball

Power Steering Pump

Kuasa hidraulik bagi kemudi disediakan oleh pam berputar-ram (lihat rajah di atas). Pam ini didorong oleh enjin kereta melalui tali pinggang dan takal. Ia mengandungi set ram sentap yang berputar di dalam ruang bujur.

Sebagai putaran ram, mereka tarik bendalir hidraulik dari talian kembali pada tekanan rendah dan memaksa ia ke dalam salur keluar pada tekanan tinggi. Jumlah aliran yang disediakan oleh pam bergantung pada kelajuan enjin kereta. Pam perlu direka bentuk untuk menyediakan aliran yang mencukupi apabila enjin melahu. Hasilnya, pam bergerak lebih cecair daripada yang diperlukan ketika enjin sedang berjalan pada kelajuan yang lebih cepat.

Pam mengandungi injap pelega tekanan untuk memastikan bahawa tekanan tidak terlalu tinggi, terutamanya pada kelajuan enjin tinggi apabila cecair yang begitu banyak sedang dipam.

Control Valve

Sistem stereng kuasa harus membantu pemandu hanya apabila dia mengenakan berkuatkuasa pada stereng (seperti apabila memulakan seterusnya). Apabila pemandu tidak mengenakan daya (seperti ketika memandu dalam garis lurus), sistem itu tidak perlu menyediakan apa-apa membantu. Peranti yang mengesan berkuatkuasa pada stereng dipanggil injap berputar.

Kunci untuk injap putar adalah bar kilasan. Bar kilasan ialah rod nipis logam yang terpiuh apabila tork yang digunakan untuk. Atas bar disambungkan kepada stereng, dan bahagian bawah bar disambungkan kepada gear Pinan atau cacing (yang bertukar roda), maka jumlah tork di bar kilasan adalah sama dengan jumlah tork pemandu menggunakan untuk menghidupkan roda. Tork lebih banyak pemandu menggunakan untuk berpaling roda, lebih liku bar.

Input dari aci steering menjadi bahagian dalam satu perhimpunan kili injap. Ia juga menghubungkan hujung atas bar kilasan. Bawah bar kilasan menghubungkan bahagian luar injap kili. Bar kilasan juga bertukar output gear stereng, menyambung kepada sama ada gear Pinan atau gear cacing bergantung jenis mengemudi kereta itu mempunyai.


Gambarajah menunjukkan apa yang berlaku di dalam injap berputar apabila anda mula menghidupkan stereng

Sebagai yang terpiuh bar, ia berputar dalam injap kili berbanding dengan luar. Sejak bahagian dalam injap kili juga disambungkan ke aci stereng (dan dengan itu stereng), jumlah putaran antara bahagian dalam dan luar injap kili bergantung kepada berapa banyak tork pemandu itu terpakai kepada stereng .

Apabila stereng tidak berubah, kedua-dua talian hidraulik menyediakan jumlah yang sama tekanan kepada gear stereng. Tetapi jika injap kili dihidupkan satu cara atau yang lain, pelabuhan membuka menyediakan cecair tekanan tinggi kepada batas yang sesuai.

Ternyata bahawa ini jenis sistem kuasa stereng cantik yang tidak cekap. Mari kita lihat beberapa pendahuluan kita akan melihat dalam tahun-tahun akan datang yang akan membantu meningkatkan kecekapan.