Power Steering

Terdapat 2 jenis power steering iaitu rack and pinion dan recirculating ball

Power Steering Pump

Kuasa hidraulik bagi kemudi disediakan oleh pam berputar-ram (lihat rajah di atas). Pam ini didorong oleh enjin kereta melalui tali pinggang dan takal. Ia mengandungi set ram sentap yang berputar di dalam ruang bujur.

Sebagai putaran ram, mereka tarik bendalir hidraulik dari talian kembali pada tekanan rendah dan memaksa ia ke dalam salur keluar pada tekanan tinggi. Jumlah aliran yang disediakan oleh pam bergantung pada kelajuan enjin kereta. Pam perlu direka bentuk untuk menyediakan aliran yang mencukupi apabila enjin melahu. Hasilnya, pam bergerak lebih cecair daripada yang diperlukan ketika enjin sedang berjalan pada kelajuan yang lebih cepat.

Pam mengandungi injap pelega tekanan untuk memastikan bahawa tekanan tidak terlalu tinggi, terutamanya pada kelajuan enjin tinggi apabila cecair yang begitu banyak sedang dipam.

Control Valve

Sistem stereng kuasa harus membantu pemandu hanya apabila dia mengenakan berkuatkuasa pada stereng (seperti apabila memulakan seterusnya). Apabila pemandu tidak mengenakan daya (seperti ketika memandu dalam garis lurus), sistem itu tidak perlu menyediakan apa-apa membantu. Peranti yang mengesan berkuatkuasa pada stereng dipanggil injap berputar.

Kunci untuk injap putar adalah bar kilasan. Bar kilasan ialah rod nipis logam yang terpiuh apabila tork yang digunakan untuk. Atas bar disambungkan kepada stereng, dan bahagian bawah bar disambungkan kepada gear Pinan atau cacing (yang bertukar roda), maka jumlah tork di bar kilasan adalah sama dengan jumlah tork pemandu menggunakan untuk menghidupkan roda. Tork lebih banyak pemandu menggunakan untuk berpaling roda, lebih liku bar.

Input dari aci steering menjadi bahagian dalam satu perhimpunan kili injap. Ia juga menghubungkan hujung atas bar kilasan. Bawah bar kilasan menghubungkan bahagian luar injap kili. Bar kilasan juga bertukar output gear stereng, menyambung kepada sama ada gear Pinan atau gear cacing bergantung jenis mengemudi kereta itu mempunyai.


Gambarajah menunjukkan apa yang berlaku di dalam injap berputar apabila anda mula menghidupkan stereng

Sebagai yang terpiuh bar, ia berputar dalam injap kili berbanding dengan luar. Sejak bahagian dalam injap kili juga disambungkan ke aci stereng (dan dengan itu stereng), jumlah putaran antara bahagian dalam dan luar injap kili bergantung kepada berapa banyak tork pemandu itu terpakai kepada stereng .

Apabila stereng tidak berubah, kedua-dua talian hidraulik menyediakan jumlah yang sama tekanan kepada gear stereng. Tetapi jika injap kili dihidupkan satu cara atau yang lain, pelabuhan membuka menyediakan cecair tekanan tinggi kepada batas yang sesuai.

Ternyata bahawa ini jenis sistem kuasa stereng cantik yang tidak cekap. Mari kita lihat beberapa pendahuluan kita akan melihat dalam tahun-tahun akan datang yang akan membantu meningkatkan kecekapan.